Minns du vårt inlägg där vi beskrev vikten av att ha en bra företagslogga, och att ni som företag också har en grafisk profil som fungerar bra med loggan?
Vi står fast vid att det är väldigt viktigt, och i dagens samhälle där vi blixtsnabbt bedömer någonting eller ser efter om vi känner igen det vi se så gäller det att ha ett utseende på både logotyp och typografi som gör att man direkt känner igen vilket varumärke det är det handlar om.
Vi skrev att ni skulle ta hjälp av en designer för att få till det här med loggan, mer bestämt sade vi detta:
Att ta hjälp av en designer för att ta fram företagets logga är ett bra tips. Designers är ofta specialister på att veta vilka färger, typsnitt etcetera som passar för att ge rätt känsla för ert företag och för den bransch ni är i.
Med en snygg logga och bra slogan är det dessutom lättare att marknadsföra sig även på andra sätt än traditionell marknadsföring eller onlinemarknadsföring.
Och just det här med marknadsföringen. Har ni nu betalat dyra pengar för en logga och ett grafiskt utseende så gäller det också att ni arbetar med en reklambyrå, webbyrå och mediebyrå som förstår ert grafiska koncept och som använder sig av det när de ska jobba med er marknadsföring.
Om till exempel hemsidan inte alls är i samklang med era butikers utseende, eller om den kundtidning som era trogna kunder läser inte stämmer överens rent stilmässigt med de printannonser ni gör, ja då kommer det skapa stor förvirring bland kunderna.
Ett bra varumärke har sin ton som löper likt en röd tråd genom all kommunikation som kommer ut från företaget, och vill ni bli igenkända och skapa en relation behövs detta. Så se till att de där pengarna ni lade på en logotyp och grafisk profil inte var pengar i sjön – se till att kommunikationen följer den profilen.