Att starta en egen e-butik blir enklare och enklare, i och med att fler företag erbjuder färdiga plattformar för det. Dessutom växer e-handelsbranschen ständigt och kommer förmodligen att omsätta så mycket som 42,5 miljarder kronor i Sverige i år, vilket gör den till en stabil bransch att ge sig in i.
I en artikel på Svenska Dagbladet skriver man att den svenska detaljhandelns försäljning på nätet ökade det första kvartalet i år med 16 procent. En omsättning på 42,5 miljarder är att räkna med för e-handeln vid årets slut.
Enligt e-barometern som Postnord och HUI har skapat, innebär det en tillväxt om 15 procent. E-handel är alltså ett hett område för den som arbetar med detaljhandel och vill utöka, eller för den som vill ge sig in i området.
Men att bygga upp en ny e-handelsplattform från scratch kan vara både dyrt och tidskrävande. Därför tar många detaljhandelsföretag hjälp av andra företag som erbjuder färdiga plattformar för e-handel. Ett exempel på ett sådant företag är Starweb. Att anlita ett företag som kan leverera en färdig plattform, är precis vad många som ska starta upp en e-butik gör.
Enligt en kartläggning som IDG skriver om ökade försäljningen av e-handelsplattformar med 22 procent förra året. Konkurrensen mellan företagen är hård, vilket leder till att dessa företag blir bättre för varje år.
För de som vill etablera sig som e-handlare på den nordiska marknaden, har Posten skrivit en artikel med tips. Man bör först och främst se de skillnader som faktiskt finns mellan länderna när det gäller traditioner och konsumtionsmönster. Dessa måste man sedan ta hänsyn till.
Vill man skapa trygghet för alla kunder är det viktigt att man kan erbjuda en sajt på kundens språk och i kundens valuta. Det leder också till att man skapar känsla för varumärket hos kunden. En sista sak man kan tänka på är att ge kunderna samma upplevelse på sajten som de skulle få om de kom till den fysiska butiken, eller tittade i företagets katalog.
Nästan var tredje nordbo handlar varor på nätet varje månad och anledningen till det är bland annat att för att det är enkelt, tidsbesparande och man kan handla när det passar en själv. De mest populära varorna på nätet är resor, elektronik och kläder.