För några år sedan valde Telia Sonera att ändra hela layouten på sin logga. Telia som alltid hade förknippats med sin cerise-rosa färg var helt plötsligt lila. Som tur är vänjer man sig väldigt snabbt och idag är det väl knappt någon som riktigt minns hur loggan såg ut förut när den var rosa.
Företagets logga är viktigare än man tror. Känslan som loggan ger vid första anblick är ofta känslan man sedan har kvar lite gentemot företaget.
Att ta hjälp av en designer för att ta fram företagets logga är ett bra tips. Designers är ofta specialister på att veta vilka färger, typsnitt etcetera som passar för att ge rätt känsla för ert företag och för den bransch ni är i.
Med en snygg logga och bra slogan är det dessutom lättare att marknadsföra sig även på andra sätt än traditionell marknadsföring eller onlinemarknadsföring.
Ett bra sätt att sprida företagsnamnet är nämligen via profilprodukter.
Profilprodukter kan till exempel vara saker som:
- Pennor
- Block
- Nyckelringar/nyckelband
- USB-minnen
- Paraplyer
Och mycket mer.
Den här typen av profilprodukter hittar man billigt hos många företag online, så gör en sökning och jämför vad de kan erbjuda. Beställ sen den eller de produkter som passar ert företag, sätt dit er snygga logga och slogan och ha dessa sedan som ”give aways” till kunder eller potentiella kunder. Ett perfekt sätt att sprida ert företagsnamn!
Tycker det finns många exempel på där loggan har ändrats till det sämre istället. Förut hade företaget kanske en tydlig grafisk profil och numera kan vissa istället ha fått en otydligare grafisk profil.