Den nya trenden för onlinemarknadsföring

Den nya trenden för onlinemarknadsföring

Anser du att du har gjort allt i din makt för att få trafik till din sajt? Har du optimerat din sajt, E-handel, använt dig av Google AdWords, fått hjälp att ta fram en snygg företagslogga, involverat sajten på sociala medier och ordnat med klassisk reklam – men inte nått en hundraprocentig succé? Då kan konvertering vara det du behöver.

Konverteringsoptimering är det senaste när det kommer till marknadsföring online och är någonting som allt fler e-handlare och även andra webbsajter börjat använda sig av. Konverteringsoptimering kan förklaras som så att det ger dig möjligheten att läsa av din sajts besökare – vad de gör, hur du klickar och inte klickar.

En konvertering sker, som ni säkert vet, när en besökare gör det du vill att den ska göra. Det kan handla om ett köp, att man skriver in sitt namn för att få nyhetsbrev eller går till en sida som har en viss information.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering

Hur gör man då för att optimera sin konvertering? Det handlar helt enkelt om att mäta, analysera och testa sig fram för att hitta bästa möjliga vis utefter målgruppen. Bland annat kan man använda sig användarvänliga webbaserade program som har utvecklats för att läsa av hur besökaren rör musen på skärmen, vilket visar var den funderar på att ta sig och inte ta sig.

Några som har skrivit om konverteringsoptimering, och benämner det som ”det nya svarta”, är internettidningen Internetworld.

Så här skriver de:

Konverteringsoptimering har gått från att inte vara särskilt uppmärksammat till att bli ett buzzword. Bara för något år sedan handlade det mesta om sociala medier, men numera är optimering, datadrivet och webbanalys i fokus.

Gör gärna en sökning och du kommer att hitta mängder med artiklar om det här ämnet om du tror att konverteringsanalys kan vara någonting för dig och din sajt.

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng